اداره كل بازرسي استان يزد بررسی می کند :
اخذ مبالغ هنگفت از متقاضیان صدور پروانه توسط سازمان نظام مهندسی


یزدفردا "اداره كل بازرسي استان يزد پیرو شکوائیه‌ها و اعتراضات متعدد مردمی و نامه دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری یزد، مبنی بر اخذ مبالغ هنگفت از متقاضیان صدور پروانه توسط سازمان نظام مهندسی جهت صدور شناسنامه فنی و ملکی، با تشكيل پرونده‌ي موردی نسبت به بررسی اين موضوع اقدام نمود.

اين در حالي است كه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دارای 10 صفحه و حاوی اطلاعات ملکی، مشخصات ناظر، طراح و مجری ساختمان و اطلاعات فنی ساختمان در بخش‌های سازه‌ای، معماری و تاسیسات برقی و مکانیکی می‌باشد که پس از اتمام ساختمان، سازمان نظام مهندسی براساس اطلاعات فنی و ملکی ارائه شده از سوی مجری ساختمان و گواهی مهندس ناظر، دفترچه مذکور را تکمیل و به مالک ارائه می‌نماید.

در بررسی صورت گرفته توسط کارشناسان این اداره کل مشخص گردید كه سازمان نظام مهندسی استان یزد به استناد بند 17-8 شیوه‌نامه ابلاغی از سوی وزارت مسکن و شهرسازی(مصوب اردیبهشت 84) جهت تهیه و صدور شناسنامه فنی و ملکی تا قبل از سال 86 مبالغی را به صورت مقطوع و از سال 86 تاکنون به میزان 5 در هزار هزینه و قيمت ساخت و ساز را از مالکین اخذ می‌نماید که این مبالغ در مقایسه با خدمات ارائه شده در این زمینه بسیار زیاد و نامتعارف می‌باشد که موجبات نارضایتی متقاضیان صدور پروانه را فراهم آورده است.

گفتني است در اکثر خدماتی که هزینه و حق الزحمه‌ي خدمات، درصدی از هزینه و یا سرمایه کل می‌باشد، اين ميزان نسبت به تعیین سقف ریالی اقدام شده است كه از آن جمله مي‌توان به هزینه خدمات کارشناسان رسمی دادگستری و یا هزینه صدور مجوز تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی و ... اشاره كرد.

در همین راستا موضوع از طریق سازمان بازرسی کل کشور طی گزارشی به وزیر مسکن و شهرسازی منعکس و حسن ختام آن وزارت متبوع موظف گردید نسبت به اصلاح ضوابط و مقررات مربوطه و تعیین سقف ریالی جهت حق‌الزحمه‌ي خدمات مزبور در شیوه‌نامه‌ي ابلاغی اقدام نماید.

منبع : ايسنا یزد
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا